Рицарски Ордени
Кълна се, попадне ли
в беда един от нас
да му подам ръка
и в лош за мене час.
Кълна се, попадна ли
в беда да не предавам,
приятелските грешки
да прощавам.Клетва, Щурците
През 1152 г. мюсюлманската армия тайно установява лагер на Елеонския хълм, подготвяйки се за изненадваща атака на Йерусалим. Победата изглеждала сигурна: Балдуин, християнският управник на Йерусалим, бил далеч в Триполи. През ноща, обаче, мюсюлманите в лагера са изклани от изненадваща контраатака, оставяйки около 5 000 убити. Кой толкова героично е спасил Йерусалим? Братя от религиозен орден, хора положили клетва за бедност, целомъдрие и покорство. Само, че тези посветени хора идват от нов тип религиозни групи - военните ордени на Тамплиерите и Хоспиталиерите, които били упълномощени от папата да защитават светите земи.
Нито имам желание, нито е редно да правя апологетика на всички рицарски ордени и на всичко, което
те са вършили. Искам да разкрия онази страна, която може да служи за пример на рицарсвто и войнската доблест. Иначе, ясно е на всички, че много хора, носещи символа на Христовия кръст по дрехите и бронята си, са вършили такива грехове и безумия, че по-скоро биха се нарекли войни на тъмнината, отколкото войни на Христос. Зверствата след превземането на Йерусалим в 1099г. при първия кръстоносен поход., превземането на Константинопол през 1204г. и целият четвърти кръстоносен поход, изпращането на невръстни деца, като пореден кръстоносен поход през 1212г., са сред тези безумия, носещи срам и позор.
Но не е вярно, че всичко от онези времена е само мрачно, жестоко и изкривено. Имало е и хора, които са защитавали вярата и вярващите. Не е вярно, че сред хората сложили символа на кръста на своите доспехи, са преобладавали авантюристите и грабителите. През XI-XIII в. Eвропа преживява нещо като религизен ренесанс. Земята й побелява от църкви. Възвръща се религиозната ревност. Монашеският живот също преживява своя ренесанс. Първата вълна започва през VI в. със св. Бенедикт и орденът, който той основава. Бенедиктинците правят революция и то в най-мрачните векове в западна Европа. Техният орден е пример не само за духовния живот, но също и за ефективна организация, баланс на властите, източник на икономически нововъведения и не на последно място успешен пример за корпоративен мениджмънт. Уставът на св. Бенедикт става гръбнака на други монашески ордени, а после и военно-монашески.
Рицарският орден е сплав от две съставки - монашески орден и войнска доблест. От първите идва вярата, дисциплината и доброволното подчинение на свободната воля. Като добавим и войнските умения се получава организация от монаси-войни с потенциал да създаде собствена държава. В своят апогей орденът прераства във виртуална международна империя със свои земи и огромни ресурси, но без държавна граница, включваща всички необходими за времето си дейности - икономика, банкерство, медицина, охрана. Той напомя на съвременна международна корпорация с огромна финансова и военна мощ. Служението им първоначално било да пазят поколниците до светите места. Строили са страноприемници, създали са първите болници - символът и организацията на "Червения кръст" водят началото си именно от тези ордени. След битка, оцелелите малтийски рицари тръгвали веднага по бойното поле като лекари и оказвали помощ на ранените войници както от своите, така и от страна на противника. Христовото милосърдие ги е отличавало от останалите войни, дори и всред кървавите битки.
Теодор Михайлов
tudo@abv.bg ricari.eu
.